zapin-inang-joget

Ketiga-tiga di atas adalah antara jenis2 tarian yang diwarisi oleh kebudayaan Melayu sehingga kini.  Jika ditanya pada generasi-generasi muda sekarang, tidak ramai yang cenderung ke arah seni Melayu. Chop3!!! Nanti…saye tak cakap semua orang macam tu. Masih ade kelompok-kelompok remaja yang sangat2  suke dengan tarian dan kesenian Melayu. Salah seorangnye saye laa..pertengahan semester lepas ade pemilihan untuk Festival Seni (FESENI) Universiti Malaya. Pada awalnye, saye daftarkan nama untuk tarian. Tapi akhirnya saye ambil keputusan untuk tari diri since saye terfikirkan beberapa kemungkinan yg memungkinkan saye tak boleh meng-involve-kan diri dalam aktiviti tu.

Tadi saye duduk di lobi menunggu roomate untuk makan malam. Sepanjang penantian saye itu, sempatla saye saksikan kumpulan zapin KKTAZ berlatih. Sebelum ni saye tak dapat tengok keseluruhan gerak tari mereka. Tapi malam ni saye sangat berkesempatan. Saye tak la hebat atau profesional dalam bidang ni. Berbekalkan pengalaman dan ilmu tarian yg saye kumpul selama 5 tahun di sekolah, banyak yg saye dah pelajari. Kalau ade yg tanye2 dan mintak pendapat atau ajarkan tu..insyaAllah saye dapat bantu.

Berbalik pada latihan tarian tadi tu, bila saye tengok mereka bergerak, tubuh badan saye juge mahu bergerak seperti mereka. Sungguh saye mencintai tarian zapin, inang dan joget. Saye bukan tidak berpeluang tapi saye ade sebab musabab yg menghalang saye dari meneruskan niat saye yg satu itu. Sedih memang sedih. Walaupun sebenarnya benda ni takde la sebesar mana sangat pun tapi kekesalan dan kekecewaan itu ada. Saya mahu jadi sebahagian dari mereka. Saya sebenarnye dah hampir2 sangat dah dengan zapin itu tapi saye tak boleh. Saye terpakse juge lepaskan.

Macam mane ye harus saye beritahu.? Hmm…tadi mase mereka berlatih aku dapat kesan beberapa orang yg melakukan kesilapan dalam gerak tari mereka. Seharusnye gerakan itu tidak boleh salah memandangkan itu adalah gerakan yg paling asas dalam tarian zapin. Kalau korang ke kelas tarian atau belajar dari mana sekalipun itu adalah perkara pertama yg akan di ajar terlebih dahulu. Maksud saye perkara seperti itu tak harus berlaku.

Tak mengapelah. Kelak akan ade peluang lagi untuk saye walaupun saye sendiri tak pasti. Semuanye sangat bermakna untuk saye. Tapi tak mengapalah. Setiap sesuatu itu pasti ade hikmah di sebaliknye. Ceria2 selalu. Itu lebih penting.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: